1. Milyen műanyag termékeket tiltanak be? Mikortól?
2021. július 1-étől az értékesítési ponton (ez lehet bármilyen eladótér, üzlet vagy termelői piac) a fogyasztó számára a termékek csomagolására használható 15 - 49 mikron közötti műanyag zacskókat (jellemzően pékárut, zöldséget, ömlesztett termékeket válogat bele a vásárló) tilos forgalomba hozni. A jogszabály ezeket hívja hordtasakoknak. A tiltás kiviteltől függetlenül vonatkozik a tekercsben és a tépőtömbben kiszerelt tasakokra is, illetve az sem számít, hogy füllel rendelkeznek-e vagy e nélküliek a tasakok.
De semmi ok a pánikra! A fenti határidő alapvetően az első magyarországi forgalomba hozóra, azaz a gyártóra, importtőrre vonatkozik, nem pedig az üzletekre (hacsak nem ők maguk importálják a csomagolóanyagot). A KÉSZLETEN LÉVŐ TERMÉKEK ÉRTÉKESÍTHETŐK ezután is, tehát amíg Önnek van ilyen tasakja, addig kiteheti, felhasználhatja, eladhatja.
Az olyan termékeket, amelyeket nem lehet értékesítési ponton használni, a webáruházunkban a termékleírásban, illetve a számlákon csillaggal jelöljük. Ezeket a termékeket 2021. július 1-től kizárólag az értékesítési ponttól földrajzilag eltérő, más helyszínen (pl. más címen levő gyár, üzem, sütöde) lehet felhasználni. A webáruházak szintén használhatnak bármilyen csomagolóanyagot, hiszen az értékesítés címe (megrendelő címe) eltér a saját címüktől. Az ilyen termékek vásárlásakor a Vevő egyúttal nyilatkozik számunkra arról, hogy ezek nem minősülnek hordtasaknak.
Azt azonban fontos tudnia, hogy
Mi lesz helyette?
15 és 50 mikron közötti falvastagságú tasakok és táskák helyett csak papír és lebomló (keményítőből, politejsavból készülő PLA) kerülhet eladótéri felhasználásként forgalomba.
Mit nem érint a változás?
A fenti termékkört, felhasználási módot kivéve semmilyen más csomagolóanyagot nem tiltanak be. Tehát a nem bolti forgalomban felhasznált zacskók (pl. a celofánszerű BOPP zacskók, simítózáras tasakok, műanyag zsákok stb.) továbbra is forgalmazhatók, felhasználhatók (kivéve, ha ezeket valamilyen oknál fogva az eladótérben tölti meg az eladó vagy a vásárló, ekkor ugyanis a tiltás hatálya alá esnek, mert jellemzően ezek 25-49 mikron közöttiek), illetve az eladótérben továbbra is kihelyezhető, felhasználható és értékesíthető 15 mikronnál vékonyabb, illetve 50 mikronnál vastagabb zacskó, táska.
2. Hol találom az anyagvastagságot (mikronszámot)?
Jellemzően a termék méretének utolsó adata az mm-ben kifejezve. Tehát pl. egy 200 x 300 x 0,013 mm-es tasak 13 mikronos (az utolsó számot kell 1000-rel megszorozni, hogy megkapjuk a vastagságot mikronban).
3. Nem jó méretű terméket vásároltam, ki lehet cserélni másra?
Amennyiben készletes (azaz nem külön megrendelésre gyártott, egyedi) termékről van szó, akkor a bontatlan csomagolású termékeket a vásárlástól számított 30 napon belül díjmentesen ki tudjuk más termékre cserélni. Kérjük, jutassa vissza a cserélendő terméket személyesen vagy csomagban feladva. Utóbbi esetben írásban egyértelműen jelezze, hogy milyen termékre és hány darabra cseréljük ki a visszaküldött megfelelő terméket. Pénzt nem áll módunkban visszaadni, csak levásárlásra van lehetőség.
4.Milyen adatokat kell megadni árajánlat kérésekor?
A rendelendő termék...
- megnevezése, pl. műanyag ingvállas táska, tasak, zsák (sokan zacskónak nevezik a táskát, előbbinek nincs füle!)
- anyaga, pl. polietilén (nejlon), BOPP (celofán), újrahasznosított polietilén
- pontos méretei cm-ben vagy mm-ben megadva, szélesség x hosszúság sorrendben (az a szélesség, ahol nyílik a termék), ingvállas táska esetén a fülek is beleszámítanak a hosszúságba, segítség a méretezéshez: www.fellpack.hu/meretezes.htm
- anyagvastagsága vagy teherbírása (legtöbb esetben ez szokott hiányozni)
- alapanyagának színe, pl. natúr (azaz színtelen/átlátszó), fehér vagy színmegkötés nélküli
- nyomdázása esetén: grafika megközelítő mérete, a színek száma, egy vagy két oldalas-e a nyomtatás
- egyszerre rendelendő mennyisége (ha több tétel van, akkor tételenként)
- felhasználási, rendeltetési célja (nem kötelező adat, de különösen hasznos, ha például a anyagvastagság adat nem ismert)
- szállítási határideje (akkor érdemes megadni, ha sürgősebb, azaz 2-3 héten belüli határidőről van szó)
Kérjük, árajánlat kérésekor adja meg telefonos elérhetőségét is.
5.Vállalnak egyedi méretű táska, illetve tasak készítését?
Igen, kérjen árajánlatot e-maiben. Egyes esetekben csak bizonyos rendelési mennyiség esetén tudunk egyedi méretű terméket készíteni. Például reklámtáskánál 5-10.000 db ,tasakok esetén ez mérettől függően 15000-20 000 db.
6. Mi az EPR-díj és mi alapján kell bevallani?
Az EPR-díj, vagyis a kiterjesztett gyártói felelősségi díj, az ún. körforgásos termékekre bevezetett rendszer, amely mind az ipari mind a háztartatási hulladékok újra használatához vagy újrafeldolgozásához szükséges anyagi fedezetet hivatott biztosítani.
Mik számítanak körforgásos terméknek?
- csomagolások,
- egyes egyszer használatos műanyag termékek,
- elektromos és elektronikus berendezések,
- elemek és akkumulátorok,
- gépjárművek,
- gumiabroncs,
- reklámhordozó és irodai papír,
- sütőolaj és -zsír,
- textil termékek,
- fából készült bútorok.
Kikre vonatkozik az EPR-díj kötelezettség?
A jogszabály ugyan gyártóként hivatkozik, de itt valójában beletartozik mindenki, aki tényleges felhasználója a csomagolóanyagnak, tehát belecsomagol valamit vagy saját célra használja fel azt, így tehát 3 típusra bontható:
1. A csomagolás gyártók
2. A (ha import, belföldön elsőként) forgalomba hozók
3. A végfelhasználók
Mikor és kinek keletkezik EPR-díj kötelezettség?
Az EPR-díj a forgalmazót/értékesítőt terheli, ha:
- az eladóhelyeken megtöltött, értékesített a csomagolóanyag (ilyenek pl.: a zöldséges részlegen a műanyag vagy lebomló zacskó, vagy pékárunál a papírzacskó, a pénztáraknál megvásárolható műanyag vagy papírtáska). Ilyen esetekben tehát a csomagolószert forgalmazó cég a díjköteles a végfelhasználónak nincs EPR-díj kötelezettsége.
Az EPR-díj a végfelhasználót terheli, ha:
- az adott csomagolóanyagot saját célra használják fel, vagy olyan terméket értékesít, amit becsomagol valamibe (ilyenek pl.: pékségeknél az előre csomagolt kenyerekhez a műanyag zacskó, a savanyúságos pultnál a műanyag vödör amiben megvásárolható a termék/élelmiszer)
Minden más esetben a gyártót vagy import esetén a belföldön elsőként forgalomba hozót terheli az EPR-díj kötelezettség.
Vannak azonban olyan kivételes esetek amikor a csomagolóanyag (vég)felhasználójának akkor is van EPR-díj kötelezettsége ha a számlán (egyébként kötelezően) feltűntetett záradékszöveg, ”A kiterjesztett felelősségi díj megfizetése az eladót (értsd: gyártót/forgalmazót) terheli” szerepel, mivel ez esetekben a „saját csomagolásukra” (a csomagolóanyag csomagolására) vonatkozóan díjkötelesek, tehát a becsomagolt csomagolóanyag felhasználójának (mint végfelhasználó) ugyanúgy EPR-díjat kell fizetnie (nálunk ezek a **-gal megjelölt termékek).
Mi az EPR-díj bevallásának menete?
A MOHU Zrt. oldalán (mohu.hu) regisztrálni kell az Országos Hulladékgazdálkodási Hatósághoz (OKIR-kapu), valamint 2023. július 1-től nyilvántartást kell vezetni az EPR-díjköteles termékekről és azok felhasználásáról, ezekről negyedévente kell benyújtani a bevallást az OKIR-kapun keresztül, majd a MOHU ZRT által kiállított számla alapján kell befizetni az EPR-díjat.
Milyen adatok kellenek a bevalláshoz?
Az anyag típusa és tömege alapján készíthetőek el a bevallások, nálunk az ehhez szükséges adatokat letölthető formátumban megtalálhatja azoknál a termékeknél, ahol a végfelhasználót terheli a díjkötelezettség (a számlákon **-gal jelölt termékek).
Nálunk ezt az alábbi jelölések szerint találja meg a számlákon:
- A számlán szereplő *-gal jelölt csomagolószerek kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli a termékek és azok csomagolására vonatkozóan. (Tehát a gyártó és/vagy forgalmazót)
- A számlán szereplő **-gal jelölt csomagolószerek kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése a vevőt terheli. (Tehát a vásárló/végfelhasználót)
- A számlán szereplő ***-gal jelölt csomagolószerek kiterjesztett gyártói felelősségi díja megfizetésre került. (Tehát a gyártót és/vagy a forgalmazót terheli)
A fentiek csak az általános tájékoztatást szolgálnak, pontosságukért a felelősséget nem vállaljuk! Kérjük, mindig a hatályos jogszabályok szerint járjanak el!
Vonatkozó jogszabályok: 80/2023 (III.13) kormányrendelet, 8/2023. (VI. 2.) miniszteri rendelet
További kérdés esetén érdeklődjön az alábbi elérhetőségek egyikén:
Szabó Roland
Kereskedelmi igazgató és tulajdonos
+36-70/675-6133
ertekesites@i-pakk.hu
7. Mi az a termék díj és van-e vele a vásárlónak adminisztrációs, bevallási vagy fizetési kötelezettsége?
A környezetvédelmi termékdíj legfontosabb célja, hogy pénzügyi forrásokat teremtsen a csomagolószerek előállítása, forgalmazása vagy felhasználása során keletkezett környezeti veszélyeztetések, károk megelőzéséhez, illetve csökkentéséhez.
A nálunk forgalmazott termékek esetében a termékdíj már cégünk által megfizetésre került, így a termékdíjjal már sem adminisztrációs, sem bevallási vagy fizetési kötelezettség a vásárlót nem terheli!
FONTOS!
A 2021. július 1-től érvényes az értékesítési pontokon (üzletek, boltok, piac stb.) használt tasakok termékdíja 1900 Ft/kg-ra változott, illetve az alábbiak szerint módosult az adott termékekre:
Termék |
Termékdíj |
Műanyag bevásárló táska, értékesítési ponton biztosított tasak |
1900 Ft/kg |
Műanyag tasak, zsák, tömlő, síkfóla |
57 Ft/kg |
Papír |
19 Ft/kg |
PLA (lebomló) tasak, táska |
500 Ft/kg |
Gumi |
57 Ft/kg |
8. Van e garancia?
Hiba esetén azonnali csere garancia vagy kompenzáció
9. Fizetéssel kapcsolatos információk:
- Előre utalással a rendelést követően
- Készpénzes fizetés áruátvételkor
- Online bankkártyás fizetés